Náplň práce školního psychologa
1) Diagnostika, depistáž
- depistáž specifických poruch učení v základních
školách,
- orientační diagnostika při výukových a výchovných
problémech žáků,
- depistáž a diagnostika nadaných dětí,
- zjišťování sociálního klimatu ve třídě,
- screening, ankety, dotazníky ve škole.
2) Konzultační, poradenské a intervenční činnosti
- poskytování konzultací při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání dle potřeb a možností školy a školního poradenského pracoviště,
- péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým jsou poskytována podpůrná opatření prvního stupně (zejména pomoc při sestavování plánu pedagogické podpory a vedení),
- péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým jsou poskytovány podpůrná opatření druhého až pátého stupně (zejména pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu a vedení),
- individuální případová práce se žáky v osobních problémech (zejména konzultace a vedení),
- tvorba, koordinace a plnění individuálního výchovného plánu,
- krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce,
- prevence školního neúspěchu žáků (zejména náprava a vedení),
- kariérové poradenství u žáků,
- techniky a hygiena učení pro žáky,
- skupinová a komunitní práce s žáky,
- koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.,
- podpora spolupráce třídy a třídního učitele,
- individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání,
- konzultace se zákonnými zástupci při vzdělávacích a výchovných problémech dětí,
- podpora pro dlouhodobě selhávající žáky ve vzdělávání,
- intervizní a supervizní činnost (školní psycholog a školní speciální pedagog).
3) Metodická práce a vzdělávací činnost
- participace na přípravě programu zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání,
- metodická podpora při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- metodická pomoc třídním učitelům,
- pracovní semináře pro pedagogické pracovníky, konzultace a metodické vedení,
- účast na pracovních poradách školy,
- spolupráce v rámci poradenských služeb poskytovaných ve škole, zejména s výchovným poradcem, školním metodikem prevence, školním speciálním pedagogem, vedením školy a třídními učiteli,
- koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními,
- spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a účast na metodických setkáních v PPP,
- metodické intervence z psychodidaktiky pro učitele, včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu,
- besedy a osvěta žáků, zákonných zástupců a zaměstnanců školy,
- prezentační a informační činnost,
- participace na přípravě přijímacího řízení ke vzdělávání ve střední škole
- prevence předčasných odchodů ze vzdělávání
- podpora žáků při přípravě na ukončování středního vzdělávání.